Ez is volt már - random cikk

• 18 km-es városi bringatúra a Mozgás ÉjszakájánJúnius 17-én éjszaka, három év után ismét megrendezésre kerül a Mozgás Éjszakája, amelynek keretei között egy Budapest legszebb részeit érintő, 18 km-es kerékpáros túra várja a bringásokat. A...
  • Tizedszer versengtek a föld alatt a bringásokJubileumot ünnepelt a kőbányai föld alatti bringaverseny, a MOFÉM Underworld Kupa, amely tíz évvel ezelőtt egy jó poénnak indult és még a szervezők sem gondolták volna, hogy a rendezvény hosszútávon...
  • A tízedik föld alatti verseny következik, már cyclocross futammal isJubileumra készül a MOFÉM Underworld Kupa, hiszen augusztus 10-én a tízedik föld alatti mountain bike versenyt rendezik meg a Merkapt Sportközpontban és az alatta található járatrendszerben.
  • 2000-en már beneveztek a Salzkammergut Trophyra!Már több mint 2000 bringás adta le a nevezését a Salzkammergut Trophyra, amely július 13-án kerül megrendezésre 22. alkalommal. Ha nem akarsz lemaradni az év mountain bike-os csúcseseményéről, akkor...
  • Idén elmarad a 24 órás MTB verseny!A szervezők tájékoztatása szerint a zánkai tábor átépítése miatt nem rendezhető meg a megszokott helyszínen a 24 órás MTB váltóverseny, másik helyszínt pedig, amely megfelelne a komoly tradíciókkal...

OLIMPIAI ÖTPRÓBA

- Mátra Maraton
- Velence Maraton

REGISZTRÁLOK!

Kövess minket a Facebookon is!

Strava

Komment

Címkefelhő

Ausztria (10) Bad Goisern (6) Balaton (8) baleset (24) beharangozó (51) Benkó Barbara (5) beszámoló (24) Blazsó Márton (3) bmx (4) bringapark (8) bringás (6) Bringasport (4) bringás póló (3) bringatúra (3) bringaverseny (27) Bubi (3) Buda Maraton (3) Buruczki Szilárd (3) Búr Zsolt (7) Citycross (3) Cseh Veronika (4) Cséri Szilvia (5) cyclocross (38) Danny MacAskill (3) Demeter Nikolett (7) díjátadó (4) Dósa Eszter (4) downhill (22) Drótszamár Fesztivál (12) Duna Maraton (5) e-bike (3) edzés (7) életmód (7) ellopták (3) Eplény (3) Erdőbénye (10) esés (5) EtyekCross (4) fat bike (5) Fehérkő-Lápa Hillclimb (6) fotó (4) futás (3) gerecse maraton (3) gyorszár (3) HegyiBringa (8) hegyikerékpár (58) ironman (3) Kassa (4) kerékpár (74) kerékpáros ruházat (3) kickstarter (3) kőbánya (32) Korda FIlmstúdió (4) kövérbringa (3) Magyar Kerékpársportok Szövetsége (4) magyar kupa (10) maraton (54) Mátra (6) Mátra Maraton (14) merida (4) Merkapt SE (9) Merkapt Sportközpont (12) mez (3) mezgyártás (3) MKSZ (12) mountainbike (7) mountainbike challenge (35) mountain bike (150) mozgásvilág.hu (9) MTB Piknik (9) nevezés (8) Nino Schurter (3) Nyugat Maraton Kupa (6) olimpia (4) olimpiai ötpróba (7) országúti (29) ötpróba (7) Parti András (6) Pedal MTB Tour (4) piactér (3) pincerendszer (9) póló (3) Polony István (4) Red Bull (3) rendelés (3) Rose (4) Salgótarján (6) Salzkammergut Trophy (23) Scott (4) SellarondaHERO (3) SHKE (4) Specialized (8) Strava (3) supercross (11) Szalay Péter (3) Szilvásvárad Maraton (5) Szlovákia (5) táplálkozás (6) teszt (4) tesztnap (6) Top Maraton (7) Tour de Balaton (6) Tour de Hongrie (3) Trek (7) túra (11) Underworld kupa (22) V4 (3) várgesztes (3) verseny (54) versenykiírás (13) versenysorozat (6) Vértesboglár (5) vértes maraton (5) Veszprém (4) videó (4) video (17) világbajnok (4) világkupa (9) villapark (3) visszahívás (3) Vuelta Sportiroda (9) Wouter Cleppe (4) XCO (12) Címkefelhő

Minden a táplálkozással kezdődik

2014.12.12. 15:35 :: demeternikolett

Egyre többet hallunk az egészséges táplálkozásról a különböző médiaforrásoknak köszönhetően, ám sok esetben túl sok az információ, máskor pedig túl kevés. Az is előfordul, hogy nem épp a legpontosabb és legfrissebb adatokat közlik velünk. Tény ha érdeklődünk a témában, számos eltérő véleménnyel találkozhatunk, így sok esetben azt sem tudhatjuk, hogy mi igaz, mi nem, mi a helyes, mi nem, mit együnk és mit ne.

Éppen ezért gondoltuk úgy, hogy érdemes útjára indítani a blogunk keretei között egy speciális rovatot, (amelynek cikkeit az életmód menüpont alatt szedjük csokorba), ahol meg tudjuk vitatni a sporttáplálkozással kapcsolatban felmerülő kérdéseket, megoszthatjuk a tudomány új felfedezéseit, beszélhetünk táplálkozástani ismeretekről.

Mielőtt bárkiben felmerülne a kérdés, hogy mit keres a téma egy kerékpáros blogon, idejekorán megválaszoljuk: azon túl, hogy az egészséges szervezet alapvető pillére a megfelelő tápanyagbevitel, egy aktívan, netán versenyszerűen sportoló személy számára ez hatványozottan igaz, hiszen a teljesítményünket alapjaiban meghatározó tényezőről beszélünk.

"Nagy örömünkre Demeter Nikolett csatlakozott a Mountainbike Challenge blog szerzői csapatához, így a jövőban az ő kalauzolásában ismerkedhettek meg a táplálkozás művészetével."

Ahhoz, hogy mindenki számára világosak legyenek a későbbiek során tárgyalandó témák, ebben a fejezetben az alapismeretekről írunk. Lehet, hogy valakik számára ez unalmas lesz, de biztosak vagyunk benne, hogy tudunk néhány új dolgot is mondani, így mindenképp érdemes velünk tartani.

demeternikolett_2.jpgDemeter Niki, blogunk csapatának új tagja

Pattanjunk nyeregbe!

A helyes táplálkozás azt jelenti, hogy megfelelő mennyiségben és minőségben visszük be szervezetünkbe a makro- és mikrotápanyagokat. A makrotápanyag jelentése az, hogy szervezetünknek nagy mennyiségben (grammos érték) van rá szüksége. Ide tartoznak a szénhidrátok, fehérjék és a zsírok.

A vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek pedig mikrotápanyagok, melyekre a szervezetünknek kis mennyiségben (mg vagy ennél kisebb mértékegység) van szüksége. A különböző tápanyagcsoportokon belül is több kisebb alcsoport van, melyeket külön fejezetekben fogunk tárgyalni. Ahhoz tehát, hogy testünk, szervrendszereink összessége, megfelelően tudjon működni mindezek elengedhetetlenek.

Sajnálatos módon a mai “modern” diéta sok ponton megbukik ebből a szempontból (is). Sokkal több szénhidrátot és zsírt fogyasztunk, mint amennyi elegendő lenne. Emellett pedig visszaszorult a megfelelő minőségű fehérje- és rostfogyasztás. Itt meg is említhetünk egy újabb fogalmat: üres kalória. Mit jelent ez? Arról van szó, hogy nagy mennyiségű kalóriát juttatunk a szervezetünkbe, de semmi- vagy nagyon kevés tápértéke van az adott “ételnek”. Ilyenek például a gyorséttermi hamburgermenük nagy adag kólával és sült krumplival. Tele cukorrral és zsírral. Mivel ezen “étkezés” tápértéke szinte a nullával egyenlő, rövid időn belül éhesek leszünk és újabb adag “étel” után kell, hogy nézzünk. Szomorú tény, hogy egy ilyen “szupermenü” közel 2000 kalóriát vagy akár ennél többet (!) tartalmaz, mely egy irodai munkát végző felnőtt hölgy egész napi kalóriaszükségleténél is több.

A napi kalóriaszükségletről

Az alapanyagcsere energiaszükséglete a szervezet fenntartásához szükséges minimális energiafelhasználást jelenti. Ennek kiszámítására az interneten megtalálhatóak az alapanyagcsere kalkulátorok.

Egy 30 éves, 60 kg-os, 175 cm magas hölgy BMR-je (Basic Metabolic Rate= Alapanyagcseréhez Szükséges Kalória) 1417 kCal/nap, míg egy 30 éves, 90 kg-os, 180 cm-es férfi BMR-je 2008 kCal/nap.

Ezekhez az értékekhez természetesen hozzá kell számolni azt, hogy nem vegetálunk, hanem végezzük napi teendőket (dolgozunk, sportolunk, takarítunk, főzünk, stb.) Átlagos mozgás esetén a napi kalóriszükséglet nőknél az alapanyagcsere 1,6-szorosa, férfiaknál pedig 2,2-szerese. Példáinknál maradva: a hölgy napi szükséglete 2353 kCal, míg a férfié 4417 kCal.

Nagyon fontos azt tudni, hogy ez a kalóriamennyiség abban az esetben áll fenn, ha az illető személy testtömege ideális, és ezt fenn szeretné tartani. Ha testtömegcsökkentésről beszélünk, akkor ezek a számok arányosan csökkennek. Másik nagyon lényeges szempont, hogy ezek a kalóriák milyen forrásból származnak, mert nem mindegy például, hogy zsírból vagy pedig fehérjéből. Erről a következő alkalommal fogunk beszélni részletesebben.

Dr. Demeter Nikolett
általános, táplálkozási és wellness tanácsadó, triatléta

Kövesd Nikit a Facebook-on is!

13 komment

Címkék: táplálkozás életmód Demeter Nikolett

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csakférfi 2014.12.13. 00:01:56

Sosem értettem !Tanácsot adni hogy mit egyek!bakker az éhség az minek?
A hetekben voltam munkaalkalmasságin.Így ötven felé az ember izgul a számoktól és a határértékek miatt.
Hallás-jó
Látás-mínusz 1 dioptria(szemüveg nélkül megy a cérna fűzés)
Ekg-rendben
Labor negatív
Vér-semmi csillag(minden a .tól-.igben)
Az orvos kérdezi-soroljam a korábbi betegségeim,gyógyszerek?
Mondom lábújjtörés 18-évesen.Gyógyszer soha,meg nem is fogok.Ja 30 éve láncdohányos és napi hat-hét kávé.Alkohol ritkán csak az ízéért.
Doki berágott láttam .Vetkőzzek megvizsgál.Kérdi nem fáj(nyomkodja a hasam)-Nem :)Hallgatja a hátam meg a mellkasom.Semmi!
Mindig is hús és zsír imádó voltam.Az olajat és a margarint ki nem állhatom.Gyerekkoromban a cukros zsíros kenyér volt a desszert-szegények voltunk!Szalonna és zöldszilva megfért az éhes gyomorban!
Ehhez minek a tanácsadás?Mikor az ember éhes egy hosszú nap után,akkor az éhségére hallgasson,egyen jóllakásig.Aztán a szervezet elvégzi a dolgát.Hogy én még számoljam is mennyit ehetek?Meg ezért fizessek.Na neeee!Hallgasson mindenki a saját eszére,az többet tud mint bármelyik szakértő.

lófüle elemér 2014.12.13. 05:45:25

"Minden a táplálkozással kezdődik"

Aha. Aztán a genetikával befejeződik. Cseszheted a táplálkozást, az csak a képlet egy szelete. Tele van a temető 40-50 éves emberekkel, akik normálisan étkeztek, nem voltak alkeszek, kövérek, sportoltak, és ismertem olyan 70-80 éves embereket, akiket 20 év alatt nem láttam vizet inni, csak kannást, nagykanállal ették a zsíros pörköltet, és a max. sport az volt, hogy 3 üveg sörrel többet cipelt fel a harmadikra.

kasza003 (törölt) 2014.12.13. 08:12:36

180 centihez a 90 kg nagyon nem ideális egy hétköznapi férfinál. Bár egyes nézetek szerint a "férfi" 100 kg-tól kezdődik, de a 180 centihez bőven elég a 75-80 kg.
Ha egy 180 centis, 90 kilós "átlagos" napi 4000 kcal-t fogyaszt, gyorsan bekerül a 100 kg feletti "igazi férfi" kategóriába.
180 centi vagyok, és napi 2x1 óra (nem elméleti sakk) edzéssel se használok el napi 4000 kcalt.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2014.12.13. 09:45:03

A semmit nem érő táplálkozási tanácsadó képzés és az orvosi képzés egyáltalán nem ad kompetenciát ehhez a témához. Érdemes volna végre szakemberekkel dolgoznia a sportolóknak.

midnight coder 2014.12.13. 10:58:24

Azon amit mi tartunk egészséges táplálkozásnak és étkezésnek 100 év múlva kb. ugyanúgy fognak röhögni, mint ha mi olvasnánk a 100 évvel ezelőtti infókat. Ez az egész tudomány nagyon-nagyon gyerekcipőben jár, ezt semmi sem mutatja jobban, hogy kb. évente változik hogy épp valami egészséges vagy sem. Ez kb. olyan, mint ha a matematikában a PI értéke 3 és 5 között változna minden évben.

midnight coder 2014.12.13. 10:58:52

Szerk: egészséges táplálkozásnak és életmódnak.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2014.12.13. 11:04:50

@midnight coder: Ez nem így van. Egyszerűen az átlagemberhez nem jut el információ a nutrigenomikáról, epigenetikáról, transzkriptomikáról, és azt ha eljutna sem értené meg. Kivizsgálásokra pedig nem lenne pénze az étrend összeállításához. A népszerű, közérthető cikkek nem lehetnek egészen pontosak.

bbwd 2014.12.13. 11:58:05

@csakférfi: elég egyszerű vagy... :)

bbwd 2014.12.13. 12:01:45

egy 180 cm 90 kgo-s férfi nem átlagos, hanem sportoló.
Ha nem sportol, akkor túlsúlyos.
Ilyen arány csak komoly izomtömeg mellett lehet egészséges!

"Átlagos mozgás esetén ... a férfié 4417 kCal."

ezt hogy gondoltad??? ennyit komoly sportolók visznek be naponta, ha átlagember 4000 kCal felett eszik rendszeresen, igen hamar elhízik.

kicsit még okosodni kéne a témában...

phaszfej 2014.12.13. 13:55:24

Nem a kajától fog jól működni a szervezet.

csakférfi 2014.12.13. 19:15:07

@bbwd: @phaszfej: Köszönöm!Most ez jól esett!További szép estét mindenkinek! :) :) :)