Szerdán számolt be az index az USA Today cikkére hivatkozva arról, hogy „majdnem egymillió Trek biciklit hívnak vissza Kanadában és az Egyesült Államokban”. A visszahívás okaként több balesetet említenek, köztük egy bénulással járó esetet is. Utánajártunk miről is van pontosan szó.
Az említett baleseteket az első kerekek rögzítésére szolgáló gyorszár karjának féktárcsába való beakadása okozta. Az cikk beszámol a visszahívott modellekről is, miszerint ”2000 és 2015 között készültek, tárcsafékesek, és fekete vagy ezüst gyorszárral vannak felszerelve.”
Mivel a híradás elég ködös, több kérdés is megfogalmazódott bennünk, ezért igyekeztünk utánajárni, hogy miről is lehet szó. Egyrészről érdekes, hogy tényleg egy 15 éves időszakon át fennálló konstrukciós hibáról van-e szó, illetve nem mellékes az sem, hogy a hazai Trek tulajdonosokat érinti-e a probléma.
Nos, az amerikai forrást megnézve rögtön kiderül, hogy az említett jelenség csak akkor fordulhat elő, ha a gyorszárat nem húzzák meg. Ez gyakorlatilag rendellenes használatot jelent, amely anélkül is éppen eléggé balesetveszélyes, hogy a nyitva hagyott gyorszár karja a féktárcsába akadna, hiszen az első döccenő vagy fékezés alkalmával akár ki is eshet az első kerék.
Talán nem túl nagy felelőtlenség kijelenteni, hogy a laza kerkékrögzítő gyorszár kapcsán bekövetkező balesetekért kizárólag a felhasználó okolható, de mivel Amerikáról van szó, ahol bármilyen banális ügy kapcsán leperelik a gyártók gatyáját, a Trek nagyvonalú "termékvisszahívása" is érthető. Ami igazából arról szól, hogy megkérik a Trek tulajdonosokat, hogy fáradjanak be egy kerékpárüzletbe és ha nem "hülyebiztos" a gyorszár a biciklijükön, akkor adnak ingyen egy másikat, sőt még egy 20 dolláros kuponnal is megfejelik azt.
Egyébként ezzel az erővel az összes gyártó felülvizsgálhatná a termékkinálatát, hiszen biztosak lehetünk benne - az elmúlt 15 évet alapúl véve -, hogy midegyik kerékpárgyártó kínálatában akad olyan modell, amit olyan gyorszárral szereltek, amelyik képes nyitott állapotban a tárcsába való belógásra.
Természetesen a kérdéseinkkel megkerestük a Trek kerékpárok hazai forgalmazóját, ahol megerősítették, hogy Magyarországon is fel lesz ajánlva a cserelehetőség, amelynek részletei kidolgozás alatt állnak és rövidesen tájékoztatás várható az ügyben - erről is beszámolunk majd.
Addig meg közlekedjetek jól karbatartott és ellenőrzott kerékpárral és ne induljatok el nyitott gyorszárral mert csúnya pofáraesés lesz a vége (amihez a gyártónak az égvilágon semmi köze nem lesz).
Komment