Távolság, ami közelebb hoz címmel indít szemléletformáló kampányt az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. A program célja, hogy felhívjuk az autóvezetők figyelmét a megfelelő előzési oldaltávolság biztosítására, amikor kerékpározók mellett haladnak el. Másfél méter lakott területen kívül, egy méter településen belül az ajánlott távolság, amit meg kell tartani, hogy a kerékpáros és az autós biztonságosan haladhasson el egymás mellett.
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos azzal nyitotta a sajtótájékoztatót, hogy jelenleg a világ negyedik legelhízottabb nemzete vagyunk, amelyen változtatni szeretnénk. Elmondta, hogy egy kutatás alapján 2 évvel hosszabb a rendszeresen biciklivel munkába járó emberek várható élettartama, mint azoké, akik autóval teszik meg ugyanezt az utat. Ha 100 ezer ember elkezdene biciklivel munkába járni, akkor 200 ezer évet nyernének a magyarok. Egy másik kutatást is idézett, amely szerint Magyarországon a legtöbben azért nem ülnek biciklire, mert nem érzik magukat biztonságban. Azért indítja útjára a másfél méteres előzési oldaltávolságot népszerűsítő kampányt a kormánybiztosi iroda, hogy biztonságosabbá tegyük a közlekedést a kerékpározók és autóvezetők számára is.
Hosszabb és egészségesebb élet
A kormánybiztos elmondta, hogy a KRESZ módosítását előkészítő társadalmi egyeztetésen minden kerékpáros szervezet egyetértett abban, hogy 1,5 méternek kell lennie az előzési oldaltávolságnak országúton, és 1 méternek település határon belül. Jelenleg a KRESZ-ben pusztán annyi szerepel, hogy megfelelő oldaltávolságot biztosítson az autóvezető a kerékpárosnak. A kampány azt javasolja, hogy a megfelelő a másfél méter és az egy méter legyen.
A kormánybiztos kiemelte, hogy az előzési oldaltávolság kampány nem a kerékpárosokról szól az autósok ellen, hanem meghatározzuk, hogy mi a kívánatos és biztonságos a közlekedésben, ami mindenkinek segít. Reményét fejezte ki, hogy a kampány hatására biztonságosabbá válnak az utak, és többen kezdenek el kerékpározni a mindennapokban. Így összességében hosszabb és egészségesebb életet fogunk élni.

Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője a kampányt indító sajtótájékoztatón bemutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, amelyet minden nap a versenyben élen lévő versenyző fog viselni. A sárga trikón idén a kampány üzenete lesz látható. A főszervező elmondta, hogy két okból karolta fel a kezdeményezést a Tour de Hongrie. Egyrészt egy sportoló egy év alatt 20000 kilométert kerékpározik, míg egy hobbikerékpárosnál már a 2000 kilométer is nagyszerű szám. Így elmondható, hogy versenyszervezőként tízszer olyan fontos számára, hogy az autóvezetők vigyázzanak a kerékpárosra. Felhívta a figyelmet, hogy a kerékpáros teljesen védtelen akkor, amikor megelőzik, teljesen ki van szolgáltatva az autóvezetőnek. A verseny csatlakozásának másik oka, hogy a Tour de Hongrie-t kiemelt médiafigyelem kíséri. Ez a figyelmet örömmel használják fel, hogy egy ilyen fontos és jó ügyet támogassanak. A Tour de Hongrie-n emellett több csapat is a kampány képét fogja a mezén viselni.
Románia előttünk jár
Révész Máriusz elmondta, hogy számos országban a másfél méteres előzési oldaltávolság már része a helyi KRESZ-nek, így például Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban, de tavaly óta már Romániában is. A kampánynak az a célja, hogy végül itthon is a szabályozás része legyen a kampány fő üzenete.
A másfél méteres oldaltávolság fontosságára Chrisitan Prudhomme, a Tour de France főszervezője hívta fel a figyelmet, amikor tavaly bemutatta az idei verseny útvonalát. A Tour de France kiemelt témává tette az előzési oldaltávolság fontosságát. A magyarországi kampány ehhez a kezdeményezéshez csatlakozik. Így a megjelenésében is a francia kampány elemeit használja.
A kampány hivatalos honlapja: masfelmeter.hu
Komment