Elkészült minden idők legmenőbb futóbringája címmel jelent meg képes beszámoló egy 3 éves kislánynak épített futóbicikliről a Merkapt Sportegyesület oldalán. A cím nem túlzó: egy gyári bicikli került teljes átépítésre, hogy egy valóban csodaszép és teljesen egyedi futóbringa szülessen meg.
A projekt a bicikli tulajdonosának megszületése előtt kezdődött, a lelkes apuka már ekkor azt tervezgette, hogy milyen lesz a kislánya első bicaje. A futóbicikli - amely a játszótér kerítésén túl is bízhat az elismerő pillantásokban - elkészült, a megvalósításáról pedig számoljon be a büszke apuka, Röfler Tamás.
A kislányom születése után akadtam erre a topikra és nem sokkal később mutatta be a Paradox a saját Kokua Jumperét. Ekkor határoztam el, hogy nekem is kell készítenem egyet, mint boldog apa és lelkes kerékpáros.
Nagyobb hangsúlyt kapott a design, mint a tömeg, így nem is lett könnyebb, mint a gyári bringa – a súlya: 3420 gramm lett. Az építés eléggé elhúzódott, de még időben elkészült. Az gyári modell beszerzése után egymással párhuzamosan készültek az egyedi alkatrészek.
A váz
A lakk eltávolítása után magam políroztam a vázat, majd lézergravírozással megkapta a feliratokat. A forgáspont csapágyakat kapott és kifúrtam a fékkábel helyét. Kapott egy gravírozott alu headbadge-t is.
Láncvilla
A láncvilla PM tárcsafék adaptert kapott és ki lett fúrva a fékkábel helye, végül Honda Jazz Pink színre lett lefestve. Villa Sikerült vásárolnom egy nyak tetején sérült cyclocross karbon villát. Lábait levágtam az alapként szolgáló kisbringa gyári villájának méreteihez igazodva és alutömböket ragasztottam bele, amikből kialakítottam a papucsokat. A féktüskék helyére 2 db LED lett beépítve, amiket a villanyakból egy rezgésérzékelő kapcsol ki-be, míg az időzítésről külön elektronika gondoskodik. Az áramforrás 3 db AAA elem, szintén a villanyakban.
Első kerék
Az agytest egy karbon villanyak darab lakkozva, amibe aluperselyek kerültek, amik a csapágyat tartják - alutengellyel és Shimano gyorszárral. A küllőzés radiális, egyenes fejű Sapim küllővel, piros alu küllőanyával készült, a felni maradt a Kokua gyári, ami azért polírozva lett.
Hátsó kerék
Az agytest egy régi Marzocchi becsúszószár-darab polírozva, amely csapágyakat és egy alutengelyt kapott, Shimano gyorszárral. A féktárcsa rotorját egy régi agyról származó csillag tartja, ami pontosan lett illesztve, majd csavarokkal rögzítve. A küllőzés itt is radiálisan, egyenes fejű Sapim küllővel, piros alu küllőanyával lett megoldva. A felni itt is a gyári maradt, ami az elsőhöz hasonlóan polírozásra került.
Fék
A fék egy XT M785 hidraulikus tárcsafék lett. A fékkart nem módosítottam, elég volt csak közelebb állítni, így is kényelmesen eléri a lányom.
Megkértük a bringaépítő apukát, hogy mesélje el, a bicikli megszületése során melyik komponens okozta a legnagyobb fejtörést.
Amikor megszületett a fejemben a világítás ötlete, hogy legyen két nagy LED a villába építve a használaton kívüli féktüskék helyén, írtam a hobbielektronika fórumára. Leírtam, hogy szeretnék két LED-et, amit 3 db AAA elemről üzemeltetnék és automatán kell működnie. Pár percen belül meg is érkezett a rövid válasz: „ez így nem fog működni.” Köszi gondoltam, de ezzel nem vagyok kisegítve. Hamarosan még egy üzenet „rezgésszenzorra biztos szükséged lesz”. Hohó! Gondoltam jó lesz ez, ám egy órán belül törölték is a topikot. Sebaj, a lényeg átjött!
Mentem a legközelebbi elektronikai boltba, ahol szintén felvázoltam mit szeretnék. „Futóbiciklire világítást? Nem lesz jó!” Nyeltem egyet és vettem két darab 10 mm-es LED-et és egy elemtartót. Hazamentem és kipróbáltam a LED-eket a három elemmel. Világít, de még hogy! Hamarosan megérkezett a netről a rezgésszenzor is. Mire megjött kikupáltam egy kicsit magam fizikából. Beépítettem az áramkörömbe a rezgésszenzort is. Megmozgattam… hoppá, működik, igaz csak egy pillanatra és alig-alig villan fel (hiszen csak egy rövid jelet ad). Összeomlás.
Hogy a pi….a csináljam meg? Kell egy időzítő, ami a jelre adott ideig ellátja feszültséggel a LED-eket! Ezen töprengtem pár napot, mire meglett a megoldás: Zsuzsi kis „földhözvágós”, villogós labdája. Kibeleztem, a tök egyszerű áramkörét beépítettem az enyémbe és láss csodát, pont úgy működik az egész, ahogy elképzeltem. Hatalmas boldogság volt! Elvittem egy amatőr rádiós ismerőshöz, aki szintén meglepődött, hogy működik, de segített kimérni és pár ellenállással még jobbá tenni. Azóta is teszi a dolgát!
A LED működése az alábbi videóban is megtekinthető. A bringához sok örömet és egészséget kívánunk! Viszont Tominak már lehet törnie a fejét Zsuzsi következő bringán, mert maximum két év múlva esedékes az első pedálos bicaj.
Komment